sobota 14. března 2009

Eduard Bass

( 1888 - 1946)

Eduard Bass byl český spisovatel, novinář, zpěvák, fejetonista, herec, recitátor, konferenciér a textař.

Životopis:

Roku 1910 vystoupil jako recitátor a zpěvák kabaretu Bílá labuť. Jednalo se o spolutvůrce kabaretu Červená sedma. Spolupracoval se satiristickými časopisy a spolu s několika karikaturisty vydával Letáky.
V letech 1921-1942 působil jako fejetonista, reportér, soudničkář a divadelní kritik. Vydával kabaretní texty v edici Syrinx a satiristický časopis Šibeničky. Později byl ředitelem v pražských kabaretech Červená sedma a Rokoko. V letech 1921-1933 působil jako redaktor Lidových novin, tuto činnost vykonával až do roku 1942, s obdobím po roce 1939 je spojený nucený odchod Židů z LN, E.Bass s tímto nuceným odchodem nesouhlasil, ale ani se proti němu nepostavil, ani nerezignoval na svojí funkci. Někteří kritici Lidových novin tohoto období naznačují, že aktivita propouštění byla vysoká a že jí mohl Bass jako šéfredaktor ovlivnit, jiní se domnívají, že dělal, co bylo v jeho silách.

Dílo:

Jak se dělá kabaret?
Náhrdelník - detektivní komedie o jednom aktu
Letáky

Klapzubova jedenáctka- 1922, příběh otce, který má jedenáct synů, ze kterých vytvoří profesionální, neporazitelný fotbalový tým. Bass se zde humornou formou zamýšlí i nad etikou a profesionalitou sportu.

To Arbes nenapsal, Vrchlický nezbásnil - literární parodie, které se setkali s velikým ohlasem.
Umělci, mecenáši a jiná čeládka
Fanynka a jiné humoreskyPřípad v čísle 128 a jiné historky
Šest děvčat Williamsonových
Potulky pražského reportéra
Holandský deníček
Divoký život Alexandra Staviského
Čtení o roce osmačtyřicátém
Potulky starou Prahou
Cirkus Humberto -Cirk Umberto -1941, viz obsah níže.
Lidé v maringotkách -též Lidé z maringotek 1942, soubor povídek z cirkusového prostředí. tzv. cirkusový dekameron
Kázáníčka

Díla vydaná posmrtně:
Křižovatka u Prašné brány

Dále vyšla celá řada povídek, nejedná se o výbory sestavené přímo jím, ale o posmrtná vydání jeho většinou ještě nepublikované tvorby:

Povídky
Rozhlásky
Pražské a jiné historie
Na lodi za pohákou
Kukátko - 1970 - obsahuje: Kukátko, Rozmarná vyprávění, Staropražské motivy
Postavy a siluety
Moje kronika - vzpomínky a korespondence

Kromě toho vytvořil řadu rozhlásků, šansonů, skečů a kupletů, některé z nich zlidověly - např. " Nešťastný jak šafářův dvoreček

Cirkus Humberto

1941, román "českého génia" se odehrává v cirkusovém prostředí, většinou v cizině- Hamburku, od 60.let 19 století a 1 čtvrtina 20.století.

Román líčí osudy tří generací cirkusu Humberto a hlavně životní příběh Václava Karase, který s otcem, zedníkem, hledá práci a proto se oba vydávají z pošumavské vesnice do ciziny, zaměstnáni jsou nakonec až u cirkusu Humberto v Hamburku - otec jako hudebník v kapele a stavěč, syn u zvěřince. Vašek jde všemi stupni výcviku v manéži - zvládne brzo krasojízdu a stane se artistou i krotitelem. Nakonec se stává, díky sňatku s dcerou ředitele cirkusu Helenkou Berwitzovou, ředitelem celého cirkusu Humberto. Zažívá období slávy i úpadku, za hospodářské krize rezignuje, prodá celý cirkus a podřídí se vkusu doby- stane se ředitelem evropsky nejúspěšnějšího pražského varieté. V jeho kariéře pokračuje vnučka jako tanečnice. Vedle osudů hlavní postavy je v románu velmi detailně podáván obraz cirkusového prostředí- mezinárodní složení artistů, krotitelů a muzikantů, je zde výrazná kresba jejich postav a velmi zasvěcená autorova znalost věci.
Román se hlavně věnuje oslavě českého člověka, jeho píli, vytrvalosti, tvůrčích schopností a podnikavosti ve světě- je to vlastně vyjádření velké důvěry v českého člověka a také v budoucnost národa jako celku- národní uvědomění autora a sebevědomí ( román vznikl za okupace)

Je to rozsáhlé epické dílo - románová kronika ze zajímavého prostředí, dějové konflikty jsou místy podány vyloženě romanticky až sentimentálně, což vedlo k velké čtenářské oblibě. Je zde vidět velký vypravěčský talent autora, detailní znalost cirkusového prostředí - exotika, vzrušující práce, ale i těžká dřina, autor navíc používá bohatou jazykovou skladbu, dokonce i využívá cirkusového slangu a hovorových výrazů.

Žádné komentáře:

Okomentovat